Venäjälle omalla autolla matkaavalle

rajanylitys_venajalle.png

Mitä automatkalle mukaan

  • ajokortti
  • rekisteriote
  • valtakirja auton hallinnasta, jos auto ei ole omissa nimissä rekisteriotteessa
  • puhelinnumerot ongelmatilanteiden varalta
  • talvella nastarengastunnus. Nastarengastunnuksen saa esimerkiksi rajaa ennen Suomen puolelta huoltoasemilta. Rengastunnus on haarukka ilman vartta valkoisella pohjalla, punareunaisen kolmion sisällä. Tunnus varoittaa takana tulevia pysähtymistehokkuudestasi.
  • FIN-tarra kuuluisi olla. Kilven EU-merkintä ei riitä, mutta selviät ilman tätäkin
  • palosammutin (pakollinen)
  • ensiapulaukku (pakollinen)
  • varoituskolmio (pakollinen).

Voisi olla hyödyllistä pitää mukana:

  • vararengas (täysi) ja renkaanvaihtotyökalut
  • hinausköysi
  • polttoainekanisteri
  • työkaluja
  • vara-avain
  • lumilapio
  • taskulamppu
  • rattilukko
  • akkukaapelit
  • pitemmille matkoille varaosia ym. tarpeellista

Huolla autosi ennen lähtöä. Auto kannattaa ehkä tyjentää myös turhista tavaroista. Lyijyttömän polttoaineen löytäminen voi joskus osoittautua hankalaksi syrjäisillä kylillä (harvinaista). Dieseliä saat kaikkialta, mutta se saattaa olla epäpuhdasta pienillä asemilla. Käyttö saattaa aiheuttaa suuttimien säädön seuraavassa huollossa.

Venäjällä voi matkustaa mainiosti tavallisella henkilö-, paketti- tai matkailuautolla. Maastoauto ei ole pakollinen, mutta toki huolettomin, koska teissä saattaa olla pahoja töyssyjä. Leiriytyä saa lähestulkoon kaikkialla ja paikkoja löytyy myös teiden varsilta. Teltta, makuupussit, makuualustat, nuotiokattilat, vesiastia, kirves ja muut retkeilyvälineet siis kyytiin. Tulentekoon ei vaadita lupaa, mutta kyliin majoittuessa on kohteliasta kysyä paikkaa ja maksaa polttopuista.

Älä jätä autoosi arvoesineitä näkyville. On paikkoja, joihin autoa ei kannata jättää yöksi. Kysy yksityisiltä ihmisiltä mahdollisuutta pitää heidän pihassaan, hotellien lähellä on yleensä vartioituja parkkipaikkoja. Teillä pärjää henkilöautolla. Ajaminen on lähinnä ajotaidosta kiinni. Maastoautollekin löytyy etsiessä haastetta.

Liikennevakuutus ja vihreä kortti

Venäjä liittyi kansainväliseen Vihreä kortti -järjestelmään 1.1.2009 alkaen. Tämä vaikuttaa sekä liikennevakuutuksen että kaskovakuutuksen (autovakuutuksen) voimassaoloon Venäjällä.

Venäjälle matkaavilta suomalaisautoilijoilta ei enää vaadita venäläistä liikennevakuutusta vaan suomalainen liikennevakuutus on voimassa Venäjällä ns. vastuuvakuutuksena. Mukana matkalla on oltava todistuksena liikennevakuutuksesta nk. Vihreä kortti, jossa on maaluettelossa Venäjän maatunnus RUS.


Jos suunnittelet automatkaa Venäjälle, suosittelemme hankittavaksi vakuutusyhtiöltänne riittävä vastuu- ja henkilövakuutusten lisäturva matkan ajaksi, sillä;

  • vahinkotilanteessa korvaukset määräytyvät tapahtumamaan eli Venäjän liikennevakuutuslainsäädännön perusteella. Venäjän liikennevakuutuksen korvausrajat ovat erittäin alhaiset,
  • vastuuvakuutuksena toimiva liikennevakuutus ei kata liikennevahingon aiheuttaneen ajoneuvon kuljettajan ja matkustajien henkilövahinkoja ja
  • liikennevahingon aiheuttaja on Venäjän lain mukaan velvollinen korvaamaan toiselle aiheuttamansa vahingon.

Kaskovakuutus

Vakuutusyhtiöiden kaskovakuutuksiin voi sisältyä määrätty turva (vastuuturva) ulkomailla, siis myös Venäjällä, joka antaa perusturvan niissä liikennevahingoissa, joista ajoneuvosi kuljettaja itse on vastuussa ulkopuolisille. Vakuutusyhtiöt myyvät lisävastuuturvaa ulkomaille täydentämään tätä vastuuturvaa matkustajille aiheutettujen vahinkojen varalle. Lisävastuuturvasta ulkomaille maksetaan korvausta;

  • vakuutetun ajoneuvon matkustajille ja
  • ulkopuolisille siltä osin, kun korvaus ylittää vastuuturvan
    enimmäiskorvausmäärät.

Kaskovakuutus on yleensä voimassa koko Venäjällä joskin korotetuilla omavastuilla.

Kannattaa tarkistaa liikenne- ja kaskovakuutuksesi kattavuus omalta vakuutusyhtiöltäsi ennen matkaa, esimerkiksi hankkiessasi nk. vihreää korttia.

Jos joudut Venäjällä liikennevahinkoon

Liikennevahingosta on aina ehdottomasti ilmoitettava Venäjän liikennepoliisille eli jos haetaan korvausta. Ilmoituksesta on pyydettävä kuitti tai otettava kopio varsinaisesta pöytäkirjasta. Kuitti ja sen avulla saatava pöytäkirja vaaditaan liikennevahingon syyllisyyden selvittämiseksi. Sitä tarvitaan myös silloin, kun vakuutusyhtiö maksaa korvauksen aiheuttamastasi liikennevahingosta tai kun sinulla tai vakuutusyhtiöllä on mahdollisuus vaatia korvausta oikeusteitse vahingon aiheuttajalta.

Vapaaehtoisten henkilövakuutusten lisäturva

Suomalainen liikennevakuutus tai vastuuturva ei korvaa syyllisen osapuolen kuljettajan tai matkustajien henkilövahinkoja, joten vapaaehtoisten henkilövakuutusten ottaminen on tarpeellista.

Matkustajavakuutus on kaikille Venäjälle matkaaville viisumin saannin edellytys. Lisäksi vakuutusyhtiöt myyvät tapaturmavakuutusta, jossa on muutakin turvaa kuin hoitokulujen varalta.

Ajonopeudet

Nopeusrajoitukset: taajamissa 60 km/t, taajaman ulkopuolella 90 km/t, moottoritiellä 110 km/t. Todelliset ajonopeudet ovat helposti 90, mutta 120 ei ole mitään epänormaalia. Mitä parempi auto, sen kovempaa matka taittuu. Venäjän liikennepoliisilla on käsitutkia, joita he käyttävät ahkerasti. Yleensä he ovat taajamissa tai valtateillä paikkakuntien kohdalla tai läheisyydessä. Mikäli liikennepoliisi pysäyttää sinut, yleensä ajokortin ja rekisteriotteen näyttäminen riittää. Kuljettajan veressä ei saa olla lainkaan alkoholia; promilleraja on 0. Ylinopeussakot ovat nykyään jo tuntuvia. Venäläiset autoilijat varoittavat perinteisesti toisiaan edessä olevasta poliisipartiosta vilauttamalla ajovaloja mutta tähän ei voi aina luottaa. Mitä kauemmas Venäjälle mennään, sen tavallisempaa on lahjusten vaatiminen. Mikäli liikennepoliisi kirjoittaa sakon, on se maksettava venäläiseen pankkiin.

Liikennekulttuuri

Liikennekäyttäytyminen Venäjällä voi olla arvaamatonta. Kyllä useimmat venäläisetkin autoilijat huomioivat toisensa, antavat tietä ja osaavat ajaa - mutta monet myöskään eivät- vrt ajokorttikoulutus alla. Tilannenopeudet ovat monesti liian suuria, ohitukset voivat olla vaarallisia ja monet autot laittomassa kunnossa. Ala-arvoinen tieverkko ei kestä nykyistä liikennemäärää. Lähempänä Suomen rajaa liikennekäyttäytyminen on säntillisempää, mutta suomalaista lainkuuliaisuutta ei kannata odottaa. Ajonopeudet voivat olla suuria myös kaupunkialueella ja valoja saatetaan käyttää vain pimeällä tai laittaa ne päälle vastaantulijan tullessa.

Anna tarvittaessa tietä siirtymällä oikeaan reunaan, vaikka Suomessa et vastaavanlaisessa tilanteessa sitä tekisikään. Erityisesti tulee Karjalassa varoa tukkirekkoja, jotka kuljettavat puuta "metsäpituisina" ja ovat mutkassa vastaan tullessaan todellinen vaara. Ei ole erikoista että ohitetaan vaikka vastaan tulee auto, tiet ovat usein leveitä. Vastaantulija saattaa myös tulla odottamattomassa kohdassa sinun kaistallesi, mutta yleensä väistää juuri ennen törmäystä. Koko tien leveys on käytettävissä mahdollisia kuoppia ja töyssyjä väistellessä, kunhan poistuu omalle puolelle ennen vastaantulijaa. Talvella moni käyttää sisäkurvin puolta, koska mutkat voivat olla kallistuneita ulospäin. Talvella teitä aurataan, hiekoitetaan ja suolataan, mutta pahoja uria on myös. Tiehallinnolla on jatkuva kalustopula.

Aja rohkeasti, mutta kuitenkin huolellisesti ja valppaasti. Unohda suomalaisen liikenteen jäykät periaatteet äläkä odota toisilta sääntöjen noudattamista. Varaa matkustamiseen riittävästi aikaa. Tiestön kunto ei ole aina paras mahdollinen - yllättävän syviä kuoppia ja töyssyjä saattaa olla myös pääteillä, mutta länsiautoilla ajaminen niillä onnistuu kuljettajan taitojen mukaan. Hitaasti ajavat antavat tietä joko siirtymällä sivumpaan, hiljentämällä tai vilkauttamalla vilkkua oikealle lyhyesti. Kaupungeissa katuja ei ole välttämättä viivoitettu vaan ajetaan vaihtelevasti kaistoilla, kuitenkin noudatetaan auton levyisiä kaistajakoja.

Liikennevaloja kannattaa kunnioittaa, koska niiden vaihtumisajat ovat todella lyhyet, ja risteävät autot lähtevät lähes heti kun omalla kaistalla vaihtuu punainen. Kaupungeissa on liikennevalottomia suojateitä, joille jalankulkijat astuvat rohkasti lähes autoista välittämättä.