Pekingin reissu, osa 4: Perillä Pekingissä

Share |
20.05.2017

Vihdoin perillä Pekingissä

Matkamiehet pääteasemalla Pekingissä

Tässä Eelis PulkkisenAntti Erosen ja Raimo Pohjorannan vajaa vuosi sitten toteuttama matka on edennyt jo Kiinan pääkaupunkiin Pekingiin. Matka päättyi Pekingiin josta matkalaiset lensivät takaisin Suomeen lokakuun puolivälissä. Tässä Eeliksen kertomus tunnelmista ja näkymistä Pekingissä. kuva_1.png

 

 

 

 

Kuva 1. Peking sijaitsee Kiinan koillisosassa. Se on merkittävä liikenteen keskus. Rautatie-asemalta lähteen luotijunia maan eriosiin (Kuva Wikipedia). 

Kiinan muuri

Juna saapuu Pekingiin luoteesta. Siellä on itäpuolella alankoa lännessä ja pohjoisessa rajaava vuoristo. Välillä juna sukeltaa muutamaksi minuutiksi tunneliin ja sitten mennään taas jyrkkärinteisen solan pohjalla. Kallioleikkauksissa näkyy valkeaa kiveä, päältä katsoen se vaikuttaa kalkkikiveltä. Toisinaan sola aukeaa radan suunnasta poiketen ja näissä paikoissa vuoren rinteellä näkyy osia Kiinan muurista.

kiinan_muuri_kuva_2.jpgKuva 1. Mäen päällä olevasta vartio-tornista saa hyvän käsityksen muurin valtavuu-desta. Se on oikeasti yli 21 000 kilometriä ”The Great Wall”. Muuri ylittää jyrkkiä vuoria jopa 70 asteen kulmassa. Sininen väri kaukana johtuu Pekingin liikenteen aiheuttamasta savusumusta eli smogista (Kuva Eelis Pulkkinen).

Pekingiin

Pekingin asemalla on ihmisvilinä ja taksijono venyy satametriseksi. Verkkoaidan takana viittoilee yksityinen taksi ja me siirrymme aidan ylitse taksikyytiin ja näin päästiin hotelliin.

Peking on Kiinan pääkaupunki. Peking on myös yksi Kiinan neljästä maakuntatason itsehallinnollisesta kunnasta. Peking on Kiinan kolmanneksi suurin kaupunki Shanghain ja Chongqingin jälkeen. Pekingiä pidetään Kiinan politiikan, koulutuksen ja kulttuurin keskuksena, kun Shanghaita ja Hongkongia taas pidetään talouden keskuksina. Nimi Peking on tullut 1800-luvulla Kiinan postilaitoksessa käytössä olleen siirtokirjoitusjärjestelmän mukaisesta kirjoitusasusta. Kaupungin kiinalainen nimi Beijing tarkoittaa Pohjoista pääkaupunkia.

Peking on yksi Kiinan suurimmista liikenteen solmukohdista. Kaupungin ympärillä on viisi kehätietä, yhdeksän moottoriliikennetietä ja 11 valtatietä. Lukuisat rautatiet yhdistävät Pekingin muihin kaupunkeihin. Pekingin kansainvälinen lentoasema sijaitsee noin 20 kilometriä koilliseen kaupungin keskustasta. Liikenne on vilkasta uusitussa metrossa maan alla. Kadulla on kuitenkin jatkuva autoliikenne. Vaikka autot näyttävät uusilta tai korkeintaan vain vähän käytetyiltä, on tyynellä ilmassa smogia. Kevytliikenne – mopot ja polkupyörät – ei saastuta. Mopot ovat sähkökäyttöisiä.kuva_2_p.jpg

Kuva 2. Vaikka kevyt liikenne on sähköistetty ja henkilöliikenne on pääosin metrossa, on Pekingin yllä ajoittain smogia (Kuva Eelis Pulkkinen)

Peking on yksi maailman suurimmista ja vanhimmista kaupungeista. Vanhoista ajoista on kaupungin keskustassa olevalla Hutong -alueella vielä jäljellä vanhaa Kiinaa. Siellä kapeilla kujilla käy kauppa vilkkaasti ja tarjolla on kaikkea autoista jäätelöön. Ihmiset ovat vilkkaita ja sosiaalisia, hinnoista neuvotellaan ja kauppa käy.

kuva_3.jpg

 

 

 

 

 

 

Kuva 3. Kauppakatu Pekingin Hutong -alueella. Raimo Pohjoranta ja Antti Eronen ovat ostoksilla (Kuva Eelis Pulkkinen)

Pekingin ankkaa Hutongin alueella

Pekingin ankkaa pidetään kaupunkia symboloivana ruokalajina. En tiedä, mistä päätelmä on peräisin, mutta ankkaa tarjoiltiin muodossa jos toisessa. Grillattu ankka saatuna grillistä suoraan kuumana syötäväksi on varmasti hygieeninen.

 

kuva_4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva 4. Pekingin ankkaa grillataan kahvilassa vanhassa korttelissa hutong alueella (Kuva Eelis Pulkkinen)

kuva_5.jpg

 

 

 

 

 

 

Kuva 5. Lihatiski vanhan korttelin varrella (Kuva Eelis Pulkkinen).

Ilman lämpötila pysytteli 25 asteen molemmin puolin. Se on otollinen lämpötila mikrobien kehittymiselle.  Mukana on syytä olla käsien desinfioimisainetta ja sitä on käytettävä juuri ruokailua aloittaessa.

kuva_6.jpg

 

Kuva 6. Hedelmätiski Hutong -alueen vanhan korttelin varrella (Kuva Eelis Pulkkinen)

Kiinalaisten kaupanteko on täynnä selitystä. Osto on suoraan näön perusteella tehtävä, sillä emme ymmärtäneet kiinan kieltä, eikä kauppiaat englantia. Hedelmistä on ulkonäön perusteella helppo päätellä niiden kunto.

kuva_7.jpg

 

 

 

 

Kuva 7. Aterialla perinteisessä Pekingiläisessä  ravintolassa ovat Raimo Pohjoranta, Antti Eronen ja kirjoittaja (Kuvan otti tarjoilija)

Keskustassa ovat talojen kivijaloissa olevat ravintolat yleisiä. Niihin pääsee kapeita portaita pitkin, mutta perillä tilat avartuvat. Pekingiläiset tuntuivat tykkäävän näistä päivällispaikoista. Yhdessä ravintolassa osataan englantia. Menussa on kuvat ruoka-annoksista ja teksti on myös englanniksi. Ruoka on maukasta ja siinä on mukana runsaasti kuumennettuja kasviksia, Ankkaa tilatessa luulisi saavansa ankannäköistä lihaa. Annos on komea ja tarjoilla joko pöydässä olevalla kaasulämmitteisellä liedellä kiehuvana tai kuumalla kivellä, jolloin ruoka pysyy kuumana ja on siten hygieenistä.

Yhdessä ravintolassa oltiin päivällisellä juuri sellaisessa paikassa, jossa oli kaasuliesi pöydässä. Siinä kiehui rasva. Tilasimme lammasta, porsasta ankkaa. Lihat tuotiin 2- 3 millin paksuisiksi leikattuna jäädytetystä palasta. Siitä sitten nostettiin lihaa kypsymään kiehuvaan rasvaan. Ohuet lihasiivut kypsyivät muutamassa minuutissa ja ne maistuivat hyvälle ainakin nälkäisten matkaajien mielestä.

Annoksessa on pieniä lihasuikaleita ja sieltä löytyy myös kokonaisia nikamia. Pohdimme ajatuksissamme ensin, että ovatko ne käärmeestä, koirasta vaiko kissasta, kooltaan kun olivat juuri sellaisia. Tarkemmin ajatellen ne käyvät myös ankan kaularangan nikamiksi. Annokset olivatkin melko varmasti ankkaa ja siihen oli käytetty koko elän. Sillä tavalla tarkkaan käytettiin eläimien kaikki osat hyödyksi vielä meillä Suomessakin 50-luvulla maalaistalouksista.

Palveluja ostettaessa oltava tarkkana

Palveluja on tarjolla vaikka minkälaisia. Puistoissa on ryhmiä, jotka pelaavat kantapääpalloa. Välineenä on sulkapallon tapainen sulalla varustettu kumipallo. Sitä koetetaan pitää ilmassa mahdollisimman kauan ja pompauttaa kaverille. Vanhaa Maon ajan rihkamaa on tarjolla kirjoista koppalakkeihin.

Taksit ovat luku sinänsä. Kuski ei ymmärrä englantia, vaikka sanoo ymmärtävänsä. Kilometrin matkaan saattaa kulua puoli tuntia, kunnes saadaan selvitetyksi kartan avulla haluttu osoite. Palvelualttius on todella hyvässä kurssissa. Kartta pitää olla mukana ja hinnasta pitää sopia etukäteen. Riksakyytiä on tarjolla miesvetoisena tai moottorivetoisena. Siihen pätee samat ohjeet kuin taksiin.

Meille sattui kuitenkin niin, että jalat väsyneinä kielletyn kaupungin alueella otimme riksakyytitarjouksen vastaan. Tarjoaja oli mies, joka osasi jonkin verran englantia. kuultiin hänen sanovan kyydin hinnaksi kolme huania. Se tuntui halvalta ja nousimme riksalle. Silloin tuli englantia taitaneelle miehelle kiire jonnekin. Tilalle tuli pyörää polkemaan toinen, joka ei ymmärtänyt englantia. Ajeltiin puolisen tuntia ja kuvattiin nähtävyyksiä. Minusta alkoi tuntua, että kolmen huanin kyydiksi riittää. Siispä pysähdyttiin ja mies näytti lappua, jossa oli palvelun hinnat. Meidän riksakyydin hinnaksi tuli 300 huania kummallekin. väitimme aikamme vastaan. Tilanne alkoi käydä uhkaavaksi, kun kielen ymmärrystä ei ollut. Lopulta maksoimme korkean hinnan ja toivotimme petkuttajat helvettiin lämmittelemään.

kuva_9.jpg

 

 

 

 

 

 

Kuva 8. Raimo Pohjoranta otti polkupyörä- kulin kuljettamaan (Kuva  Eelis Pulkkinen)

Pekingin keskustassa on vilkas liikenne kuten missä tahansa suurkaupungissa. Opaskartat eivät välttämättä tunne kapeimpia katuja, ja niiden mittakaavat ovat vaihtelevia. On parasta hankkia kartta muualta. Aina on muistettava se, että kiinalaiset puhuvat kiinaa. Ainoastaan nuoret henkilöt ovat usein kielitaitoisia. Jos tuntuu, että kohde ei löydy sieltä, missä sen piti sijaita, on syytä kääntyä poliisin puoleen. Kerran sattui niin, että kohteeseen tuntuu olevan liian pitkä matka, eivätkä kadun nimet vastaa kartan nimiä. Jouduimme kysymään tietä poliisilta. Poliisina sattui olemaan nuori viehättävä nainen, ja hän puhui parasta englantia koko matkalla.

kuva_8.jpg

Kuva 9. Henkilöliikennettä kävelykadulla Pekingin keskustassa (Kuva Eelis Pulkkinen)

Asumalähiössä

Vanhan kaupungin Huatongin -alueen matalissa majoissa ei mahdu asumaan sitä ihmismäärää, mikä Pekingissä on. Väestön valtaosa asuu asumalähiöissä. Niistä tullaan metrolla töihin ja asioille. Talot koillisosan asumalähiössä ovat lähestulkoon tornitaloja. Tällä alueella taloja on satamäärin. Lasi ja teräs ovat pääasialliset rakennusmateriaalit. Näiden sähkönkulutus on suuri. Talojen katoilla on aurinkopaneeleja, mutta niillä ei energian tarvetta tyydytetä. Jantsegiangin maailman suurimpaan vesivoimalaan on yli tuhat kilometriä, joten energia tulee ydinvoimasta.kuva_10.jpg

 

Kuva 10. Pekingin koillisosan Chaogang asumalähiön tornitaloja (Kuva Eelis Pulkkinen)

Pekingin asumalähiöt ovat valtavia. Eräs on Chaogang kaupungin koillisosassa. Sinne ei muuten ole turistilla asiaa, jos ei tunne paikallista asujaa sieltä. Paitsi pelkkää kaupunkia, on Pekingissä näkyvillä turistinähtävyyksinä myös Kiinan vanhaa kulttuuria. Maailmalla tunnetuin on Taivaallisen rauhan aukio ja siihen liittyvä Kielletty kaupunki. Se oli Kiinan keisarien hallituspalatsi tai paremminkin sarja palatseja. Keisari oli Jumalan poika ja sitä suuruutta varten rakennettiin Taivaan torni, johon liittyy suuri puistoalue. The Great Wall eli Kiinan muuri on viitisen kymmentä kilomeriä kaupungin ulkopuolella. Se on eräs Unescon luokittelemasta maailman ihmeestä eikä suotta.

Kaikki päättyy aikanaan

Näin sujui mukava ja mielenkiintoinen tutustumismatka Helsingin, Moskovan, Siperian ja Mongolian kautta Pekingiin Kiinaan. Matkalta jäi paljon mieleenpainuvia muistoja ja myös matkamuistoja tuliaisiksi Suomeen. Matka keski runsaat kaksi viikkoa ja lokakuun puolessavälissä matkalaiset lensivät takaisin Suomeen.

Eelis Pulkkinen, kirjoittaja ja kuvaaja

Antti Eronen (kuvaaja)

Raimo Pohjoranta (kuvaaja)

09.06.2017Kävin Mustanmeren Gelendzhikissä - upeassa venäläisessä matkailukaupungissa
27.05.2017Lappilaisia kuksamiehiä Karjalan pahkametsissä
20.05.2017Pekingin reissu, osa 4: Perillä Pekingissä
19.05.2017Pekingin reissu, osa 3: Mongolia ja Gobin aavikko
14.05.2017Pekingin reissu, osa 2: Trans-Siperian junassa
13.05.2017Pekingin reissu, osa 1: Päivä Moskovassa
02.05.2017Kazakstan hämmästytti!
26.04.2017Vedenie biznesa v Finlyandii - ne vsegda legkaya zadacha!
08.04.2017Alihankkijana mukaan Fennovoiman Hanhikivi -hankkeeseen
08.04.2017Itärajalla passit ja viisumit erityistarkkailuun

Siirry arkistoon »